Matokomposti journey #1

 Mun matokomposti journey on vihdoin alkanut. Jo jonkin aikaa oon halunnut perustaa matokompostin, tää harkka tuli aika täydelliseen saumaan, sain pienen potkun persauksille että nyt lierokompostit tulille. Käytiin Ilonan kanssa hakemassa noin kymmenisen lieroa molempien komposteihin koululta perjantaina 9. huhtikuuta, eli tällä hetkellä matokomposti on ollut mulla nyt kaksiviikkoa. Ilonalla tosiaan matokomposteilu loppuikin lyhyeen, kun kotona olikin allerginen joka ei sietänyt yhtään matokompostin multapöllyjä, joten matokomposti siirtyi eteenpäin seuraavalle ja Ilona siirtyi Bokashin pariin. 

Meiltä ei kotoa löytynyt oikein mitään astiaa matokompostille, joten kävin sellaisen kipaisemassa Tokmannilta, myös kirpparit ja kierrätyskeskukset on oiva paikka löytää hieman suurempaa astiaa, esimerkiksi ämpäriä. 

Pidän matokompostia tällä hetkellä eteisen kaapissa pimeässä, siellä se saa olla rauhassa. En ole vielä tehnyt kanteen reikiä, vaan olen pitänyt kantta raollaan. Tosiaan suunnitelmissa olisi tehdä kanteen porakoneella reiät jotta komposti ei kuivuisi niin herkästi. Omalla kohdallani ei ole sattunut sellaista että lierot yrittäisivät karata astiasta, mutta ehkä oma astiani on liian iso sellaiselle karkailulle taikka olosuhteet ovat vain nii täydelliset... Mutta tosiaan myös siitä syystä kannen reittäminen on hyvä keino, ei pääse lierot helpolla lipettiin.

Aloitin oman kompostini näin:
Revin muutaman kanamunakennon, kastelin revityt palaset vedessä jotta ne pehmenevät, eivätkä kuivata kompostia imemällä kaikkea kosteutta. Minulla oli multasäkin pohjalla kuivaa multaa, sekä otin vielä yhden kuolleen kasvin vanhat mullat mukaan. Heitin kaikki astiaan ja kastelin kompostin sopivan kosteaksi. (niinkuin olen aiemminkin maininnut niin puristus testi, jos puristat multaa ja siitä tulee muutama pisara nestettä, on se silloin optimaalisen kosteaa.) Olen kuullut että tuore multa jota ei ole käytetty, saattaa olla lieroille liian tujua tavaraa, ja pelkäsinkin selviävätkö lierot siellä. Mutta iloiseksi yllätyksekseni lierot voivat oikein hyvin kompostissa.

Ensimmäisenä annoin lieroille salaattia, peitin salaatin kompostiseokseen. Annoin kompostin olla rauhassa viikonlopun yli, tarkistin että kaikki on siellä hyvin. Annoin taas olla arkipäivätlierojen rauhassa ja perjantaina kurkkasin kompostiin ja kaikki salaatti oli syöty! Olin niin fiiliksissä että ne lieroset siellä oikeasti vetää mun biojätteitä! Laitoin lisää salaattia ja viiden päivän päästä nekin oli syöty. Nyt laitoin eilen salaattia ja hieman parsakaalia kompostiin, luulen että parsakaalissa kestää hieman kauemmin sillä laitoin sitä sinne raakana.

Luin jostain että matokompostin lieroihin ei voi syntyä tunnesidettä samalla tavalla kuin vaikka koiriin.... mutta täällä kyllä nimiäiset kohta edessä jokaiselle lierolle, että tiedä sitten kelle sitä tunnesidettä syntyy ja kelle ei..

Elikkäs lierot voi hyvin! Näytän teille pian tulevassa postauksessa, että miten mä teen reiät siihen matokompostin kanteen.

-R











Kommentit

Suositut tekstit